maanantai 2. joulukuuta 2013

Huomio, kuljettaja Erik Nyman


Pakkohan tässä on kommentoida Erikin kirjoitusta tämänpäiväisessä Metrossa. Lensi aamulla kahvit, puurot ja nuuskat Metrolehden sivulle lukiessani tätä. 


Ajettuani bussia vuodesta 1982 lähtien en voi olla kuin nauramatta matkustajille. Miksi juosta bussin perässä esimerkiksi Kurvissa? Ei tarvitsisi kuin seistä omalla paikallaan, niin kohta tulisi bussi juuri nenän eteen ja menisi samaan paikkaan kuin minun bussini.
Tällainen tapaus oli muutama päivä sitten Sörnäisissä. Nuoripari heilutti kättä, ja ajoin bussini aivan "keulille". Nuoret juoksivat kyytiini, vaikka minun takanani tuli kaksi bussia, jotka menivät myös Rautatientorille. He olisivat voineet nousta niihin ilman juoksemista.
Olen ottanut taas sen periaatteen, etten aukaise ovea, kun en saa siitä mitään kiitoksen sanaa matkustajilta, ja voin olla sen oven aukaisun takia sitten myöhässä jopa 10 minuuttia. Bussin täytyy kulkea aikataulussa, eikä bussin matkustajien aikataulun mukaan.

Eerikkikään ei ihan aina voi ovia avaamatta ajaa, joku varmaan jossain vaiheessa alkaisi kiinnittää huomiota siihen ettei Eerikin ajamalla linjalla ole koskaan ketään kyydissä. Tämänkaltaisia tapauksia on firman piirissä ennenkin ollut ja hyvin nopeasti ovat löytäneet tiensä ulos metallisen mestariteoksen komentohuoneesta kadulle. Aika taitava saa myös olla, jos Kurvissa avaa ovet ja on sen takia 10 minuutttia myöhässä. Ei näin Erik, ei näin.
Toinen huvittava piirre matkustajissa on se, että painetaan sitä pysähtyy-nappia jopa liki kolme kilometriä ennen pysäkkiä. Onkin ollut mielessä, että ajanko keskellä Lahdenväylää tien sivuun, avaan oven ja kysyn kuka on jäämässä pois. Viikin pysäkki kun on kuitenkin vajaan kolmen kilometrin päässä.
Lisäksi huvittaa se, että jos saavun esimerkiksi Rautatientorille, painetaan kelloa, vaikka ko. paikka on linjan päätepysäkki ja bussi pysähtyy automaattisesti sinne eikä jatka matkaa eteenpäin
Matkustajat selvästi tarvitsevat tietoa enemmän siitä milloin stop-merkkiä painetaan. Se tuntuu olevan niin hukassa että ehdottaisin matkustajille pakolliseksi ns. matkustuskorttia jota ilman ei lippua julkisiin kulkuneuvoihin myydä. Matkustuskortti pitäisi sisällään noin 1-2 viikon koulutusjakson joka tentittäisiin.

Ja nyt kertausta. Pysähtymisen merkinantonappia painetaan kun edellisestä pysäkistä on ajettu halutulle pysäkille n. 65 %. Tämä koskee tilanteita joissa pysäkin väli on 200-600 m. Mikäli pysäkin väli on isompi, niin nappia painetaan 200 metriä ennen pysäkkiä. Poikkeuksena hyvin pitkät pysäkinvälit (yli 2km) ja tie jossa nopeusrajoitus on 100 km/h - silloin painetaan 300 metriä ennen pysäkkiä. Mikäli pysäkinväli on alle 200 metriä niin silloin painetaan nappia kun halutulle pysäkille on ajettu edelliseltä pysäkiltä 50-65 %.

Keskustassa on lisäksi huomioitava liikennevalot. Mikäli esim. em. mainitusta pysäkinvälistä 65 % täyttyy juuri ennen punaisia liikennevaloja niin voi käyttää maalaisjärkeä ja painaa vasta valojen muututtua vihreiksi.

Ja ennen pääteasemaa ei sitten paineta pysähtymisen merkinantonappia



Olenkin miettinyt, että kumpaa tässä pidetään idioottina – kuskia vai matkustajaa?
Erik vastasi itse kysymäänsä kysymykseen.
 Vai ajatteleeko asiakas, että ei se tuo idiootti kuski ymmärrä pysähtyä, jollen paina kelloa kilometrejä ennen pysäkkiä tai päätepysäkille saavuttaessa.
Lisäksi, taitaa monella asiakkaalla olla tietämättä, että joukkoliikennelaki kieltää alkoholipitoisten juomien juonnin joukkoliikenteessä. Siitä huolimatta koko ajan tulee oluttölkki kädessä asiakkaita kyytiin. Lisäksi se tölkin aukaisu kuuluu tosi hyvin kuljettajalle, eli ette voi juoda salaa.
Lisäksi vaarannatte liikenteen, koska joudun peilistä seuraamaan kuka siellä juo, ja sen jälkeen voin poistaa ko. asiakkaan kyydistä.

1 kommentti:

  1. Kiitos että olet lukenut artikkelini Metro lehdestä.
    toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin kirjoituksellani

    VastaaPoista