Unelmani
ja Lapsuuteni
Rakkaat
lukijani haluaisin kertoa teille unelmistani, joita minulla oli pienenä
aloittelevana linja-autonkuljettajana. Tämä sen takia, että tutustuisimme
paremmin. Tehän olette jo vuoden päivät kulkeneet virtuaalisesti kyydissäni ja
harvoin minulla on ehjät ja tasapainoiset ihmissuhteet kestäneet yli vuotta.
Paitsi tietenkin rakkaaseen emeritus vaimokkeeseeni. Minun vihani ja
rakkauteni, tuleni ja kylmyyteni, taivaani ja helvettini.
Nyt
ei kuitenkaan takerruta häneen, vaan puhutaan jostain paljon
mielenkiintoisemmasta, nimittäin minusta.
Tästä
se alkaa..
Pienenä
poikana unelmoin bussilipusta, koska asuimme Jakomäen kalliovuorilla ei tämä
tullut kysymykseen, eikä unelmani toteutunutkaan vuosikausiin. Jokainen jouluni
Kankaretiellä päättyi sydämen repivään pettymykseen, koska joulupukkia Kankaretiellä
ei näkynyt, eikä myöskään lahjapaperiin käärittyä bussilippua. Kuitenkin olin
optimistinen jo lapsena ja en antanut vastoinkäymisten viedä toivoani omasta
bussilipusta.
Ensimmäisen
bussilipun sain vasta kuusivuotiaana, kun löysin kotirapustamme
päihdemyrkytyksen saaneen isäni. Tiesin hänen taskustaan löytyvän bussilipun ja
oikeassahan minä olin, varmastikin se linja-automiehen kuuluisa kuudes aisti
auttoi minua. Tämän jälkeen ei isä sitten hirveästi bussilla Jakomäestä
Kontulaan hurvitellut. Koko perheemme oli tyytyväinen tulokseen. Saimme isän
takaisin kotiin, sekä hän jätti vähäksi aikaa läträämisen vähemmälle ja
ironisesti usein ihmettelimme bussilipun kohtaloa.
Kuusivuotiaana
sain vihdoin omalla nimelläni varustetun bussilipun. Se oli tehty suomalaisesta
pahvista ja sitä koristi minun hymyilevä naamani. Sattumaa vaiko kohtaloa,
mutta se oli samalla myös ensimmäinen kuva minusta. Itse kallistun ennemmin
kohtalon merkitykseen. Ensimmäinen omakuva ja bussilippu, se oli minulle dream
come true, kuten Hollywood elokuvissa usein valkoisille ja söpöille
keskiluokkaisille lapsille tapahtuu.
Kuitenkin
nälkä kasvaa syödessä, niin myös unelmat ja tajusin jo kuusivuotiaana, ettei
bussilippu ole unelmoinnin arvoinen. Unelmani kasvoi pahvisesta ja hieman
käpristyneestä bussilipusta tonnien painoiseen metalliunelmaan. Halusin päästä
kuljettamaan tätä maagista ihmettä, jota myös linja-autoksi kutsutaan, joka on
metalliin verhottu unelmani. Kestin kaikki lapsuuden ja nuoruuden vaikeudet
ajattelemalla unelmaani, ja voitte uskoa rakkaat lukijani miten paljon
kärsimystä Jakomäessä kohtaa nuori linja-autonkuljettajan alku, joka ei ole
kiinnostunut kellarimurroista ja kirpeästä kiljusta. Olin nuorena niin sanottu
outsider, eli ulkopuolinen. Tänä päivänä minua varmastikin kutsuttaisiin
potentiaaliseksi kouluampujaksi, mutta rakkaat lukijani, tietänette varmastikin
ettei tämä Kauko viattomia tähtää.
Mutta
takaisin unelmaani, unelmaani kuljettaa suomalaisia, sykki sydämessäni. Se
pyöri päässäni päivittäin. Keräsin lehdistä bussikuskien haastatteluja ja
valokuvasin kamerallani koko nuoruuden Jakomäessä pyöriviä metallisia palatseja,
jotka olivat arvokkaampia, kuin yksikään asunto Jakomäen kalliovuorilla.
Lopulta valokuvia kertyi toistakymmentä valokuva-albumia ja huoneeni seinät oli
peitetty rohkeilla linja-autokuvilla.
Muut
fanittivat rohkeasti Dingoa ja kävivät Tavastialla keikoilla, mutten minä. Minä
pyörin nuorena 77:n päättärillä ja otin kuvia Länsi-Saksasta tuodulla Nikon
kamerallani metallisista unelmistani ja unelmaani kuljettavista rautaisista herrasmiehistä.
Metallin-
ja raudanyhdistelmä, voiko kovempaa olla. Ei, ei todellakaan.
Ai,
että ne oli aikoja. Tulee aivan tippa linssiin, miettiessäni kaikkia niitä
viikonloppuja, jolloin sai valvoa myöhään ja pystyin täysillä antautumaan
harrastukselleni.
Pakko
todeta parhaimman muistoni liittyvän 77:n Jakomäen päättärille. Pitkän
mankuamisen jälkeen sain kotiväeltä luvan telttailla viikonlopun ajan, kunhan
telttailen lähellä kotia. Tämähän kävi minulle mainiosti, olihan 77:n päättäri
samassa kaupunginosassa.
Muistan
miten vuosia sitten, perjantaina koulun jälkeen hain kodista eväät, teltan,
kamerani ja alanlehtiä. Olin jo ennen ruuhka-ajan alkamista teltta pystyssä
77:n päättärillä. Telttapaikkani oli linja-autonkuljettajien tauko-ja
käymäläpaikan vieressä. Tuohon aikaan kuljettajat olivat jumalasta seuraavia ja
linja-autoissa manuaalivaihteet, joten eivät sotia käyneet sissikuljettajat
tarvinneet nykyisen kaltaisia palatsimaisia taukopaikkoja, joissa on lämmitys
ja moderniin aikaan sopivat mukavuudet. Nuoruuteni aikoihin päättäri oli
pelkästään kääntöpaikka keskellä metsää. Mukavuuksia ei ollut, ne piti itse
rakentaa ja tämän takia olivat sissikuljettajat kaataneet pari mäntyä metsästä,
joista olivat rakentaneet laavun ja laavun viereen käymälän katoksella varustettuna.
Ne olivat rehellisiä aikoja, edelleen syljettää, kun kollegat heti valittavat
ettei päättärin bajamajaa ole tyhjennetty. Hei herätys, joku roti tähän
hommaan. Meidän tehtävä on kuljettaa, ei istua bajamajassa, jos ei kiinnosta,
take a hike, eli kävele, älä kuljeta.
Takaisin
asiaan, leirini perustin sissikuljettajien laavun viereen. Telttana minulla
toimi Aku Ankka lehden tilaajalahjana saamani kirkkaan keltainen teltta.
Muistelisin ettei minun kauaa tarvinnut alan lehtiä lukea, kun kuulin
ensimmäisen metallisen unelman lähestyvän.
Unelmienviikonloppuni
oli alkanut. Jos vain tuolloin olisin tiennyt siitä viikonlopusta tulevan
elämäni paras viikonloppu, jonka tulisin muistamaan koko elämäni, olisin
videoinut sen alusta loppuun.
Edelleen
kulkee kylmät väreet lävitseni miettiessäni tuota viikonloppua. Kaksi
kokonaista päivää sain kuunnella sissikuljettajien iskevän tarinaa jatkosodan
taisteluista Kannaksella tai vaihtoehtoisesti vähemmän tappajanoloisen
kuljettajan antavan viiltävän analyysin joukkoliikenteen eroista Helsingin ja
Tukholman kaupunkien välillä.
Yön
tullen tein nuotion, josta sissikuljettajat nauttivat ja kehuivat miten hyvän
nuotion olin tehnyt. Kuulemma monella nousi mieleen muistot Kannakselta ja
Aunuksen miehitysalueelta, kun haistoi hiilidioksidin, jota kuun hohteessa kimmeltävät metalliset unelmani päästivät moottoritilasta, nuotion loimujen
äärellä. Kuljettajat ja metalliset palatsit vaihtuivat yön aikana tiuhaan, mutta 77 palaa aina päättärilleen, joten kertaakaan en ollut yksin. Yksikin kuljettaja totesi enteellisesti, että minusta saisi hienon
linja-autonkuljettajan.
Ja
sehän minusta tuli, mutta sehän minä olin, ai helvetti, että vihaan
imperfektimuotoa, kun puhutaan ammatistani ja elämästäni. Minä olin, mutten ole
enää linja-autonkuljettaja. En nyt pysty enempää kirjoittamaan, muistojeni
haavat ovat auenneet liiaksi jatkaakseni elämäni tarinan jakamista teille,
rakkaat lukijani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti