Rakkaat lukijani
nyt jää heipä heit väliin ja mennään suoraan asiaan.
Keskustelun
kohteena on tietenkin Veolia, joka uskomatonta kyllä on
linja-autoliikennöintiin keskittyvä monikansallinen yritys. Kollegani jotka
kuljettavat kansainvälisiä teräslaivoja paikallisliikenteessä ovat menneet
lakkoon. Kyllä he kieltäytyivät tänään lähtemästä varikolta liikkeelle
kuljettamaan suomalaisia. Voitteko kuvitella, Vantaalla varikot ovat täynnä
metallisia teräslaivoja tyhjänpanttina. Olen pettynyt kollegoihini Vantaalla,
he onnistuvat vain epäonnistumaan. Täällä Itäkeskuksen varikolla on ollut
puhetta, että he ovat lakossa liian pitkien työvuorojen takia.
Itse en voi
tälläistä käytöstä ymmärtää. Ajan itse päivittäin vähintään 12 tuntia ja kuten
lukijat varmasti muistavat minä teen viikon jokaisena päivänä töitä. Jos
ajattelisin samalla tavalla, kuin kollegat rajan takana, olisin itse lakossa
joka päivä. Mutta teenkö minä niin. Teenkö? En tee, ei tulisi mieleenkään. En
muutenkaan ymmärrä ammattiliittojen sotkeentumista minun ajamiseeni. En
tarvitse ketään politrukkia metallisen teräslaivani komentokeskukseeni minua
neuvomaan. Mutta näköjään Vantaalla kollegani tarvitsevat. Kollegani eivät ole
sisäistäneet, että me olemme täällä kuljettamassa suomalaisia työhön joka päivä
ympäri vuoden. Ilman poikkeuksia. Kollegoideni pitäisi ymmärtää, että
lama-aikana jokaisen pitää joustaa, jotta saamme Suomen kilpailukyvyn taas
kilpailukykyiseksi. Jos se tarkoittaa, että tehdään enemmän pienemmällä
palkalla, niin sitten toimitaan sen mukaan. Olemme kaikki saman linja-auton
kyydissä. Itsekin olen ajopäällikön käskystä lisännyt päivittäistä ajoaikaani
12 tunnista 14 tuntiin ja totta kai minuakin harmittaa, että viikon ainut
vapaapäivä sunnuntai, kuluu minulta nykyään ratin takana. Mutta edelleen
kaikkien pitää joustaa ja ainakaan en pääse tuhlaamaan rahojani vapaapäivänä.
Nimittäin laman seurauksena ajopäällikkö joutui leikkaamaan palkkaani 45%. Se
kuulostaa paljon ei-linja-autonkuljettajalle, mutta olen tottunut vetämään
vyötä tiukemmalle. Tulen hyvin toimeen, vaikka saankin 45% vähemmän palkkaa.
Jos minä tulen toimeen miksei kollegani tulevat Vantaalla toimeen. Ihmettelen
kyllä.
Ennen lamaa
minulla jäi kuukausittain käteen 2100 euroa. Joustamisen johdosta minulla jää
käteen kuukaudessa 1100 euroa. Asuntoni vuokra on 330 euroa kuukaudessa ja kun
tankkaan teräksisen karjankuljetusvankkurini menee siihen 400 euroa ja sillä
pystyy kuljettamaan viikon suomalaisia työhön ja takaisin kotiin. Eli 4 tankkausta
kuussa tekee 1600 euroa. Ravintoon menee kuukaudessa 100 euroa, onneksi
hernekeitto ei paljoa maksa ja on vielä hyvää, kun sinne lisää sipulin ja
nauttii sinapin kanssa. Tähän summaan pitää myös lisätä teräksisen sukkulani
kunnossapitokulut. Onnekseni tunnen varikon huoltotiimin ja saan kollega-alennusta.
Kunnossapitokulut ovat kuukaudessa noin 200 euroa, paitsi jos joku matkustaja
on varastanut ikkunavasaran. Siis ne vasarat, joilla voi hätätapauksessa rikkoa
ikkunan. Ne maksavat 30 euroa kappaleelta. Mutta nykyään pidän vasaroita
komentokeskuksessani, josta jaan niitä matkustajille, jos tulee hätätilanne.
Näin minulta säästyy kuukausittain rahaa. Pitää olla kekseliäs näin
lama-aikana. Mutta takaisin raha-asioihin.
Eli kuun lopussa
olen suunnilleen tuhat kaksisataa euroa negatiivisesti plussalla. Tämä ei ole
niin paha asia, kuin kuulostaa. Tämänkaltaisiin tilanteihin on kehitetty
joustavia luototusjärjestelmiä, joita käytän hyväksi. Eli joka kuukauden
lopussa tilaan kätevästi tekstiviestillä vain puuttuvan summan rahaa. Raha
tulee tililleni kahdessa päivässä ja olen taas omillani. Joku lukijoistani
voisi miettiä miten tuo voi olla mahdollista. Mutta antakaas kun minä vastaan
teille rakkaat lukijani. Suomessa on paljon eri luototusyhtiöitä ja käytän
aktiivisesti niitä kaikkia. Olen siis kilpailuttanut luototusyhtiöt toisiaan
vastaan. Tämän ansiosta pysyy tilini saldo kuukaudesta toiseen plussan
puolella. Sitä paitsi en usko laman enää jatkuvan kovinkaan pitkään, onhan se
kestänyt jo viisi vuotta. Ajomestari lupasi minulle palkkani nousevan ja
työpäiväni pituuden laskevan, sekä sunnuntain muuttuvan takaisin vapaapäiväksi
heti kun lama loppuu.
Toivoisin
Veolian kollegoiltani enemmän yritystä. Lakkoilu ei auta ketään, katsokaa
vaikka minua. Minä joustan ja myös ajomestari joustaa minulle.
Kyllä tämä tästä
rakkaat lukijani ja kollegani.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti